lördag 11 maj 2013

Fredagen den 10 maj var det dags igen.

Så var det dags att fiska igen och eftersom fisken gick i dvala på förmiddagen sist, så beslutade jag, Emelie och vår kära vapendragare Steken oss för att ge oss ut på eftermiddagen/kvällen och se efter ifall gäddan eventuellt kunde vara lite hungrigare då istället. När båten väl låg i sjön så beslutade vi oss för att trolla lite längs kanten och se om det gav resultat även idag. Jag slängde på betet som gav bra utdelning sist; en X-Rap Jointed - Gösfärgad.

Det tog väl en sisådär 15-20 minuter, sen så var det dags för första hugget för dagen, på min X-Rap.
 När gäddan åter var i sjön så fortsatte vi att trolla. Dessvärre skådade vi väldigt onda moln framöver och konstaterade att vi snart skulle utsättas för både blåst och regn. Mycket riktigt så blev det så, så vi vevade och satte kurs mot en lugnare vik, och efter en hoppig resa dit så var det precis som om vädret var förbytt, och helt plötsligt stog vi och kastade i en spegelblank vik.
 Vi provade lite olika beten. Efter en stund kände jag en gnutta frustration och knäppte på ett I-Fish; The Duke - Firetiger vilket är det betet som gett mig absolut mest på Jerkfiske, och återigen så levererade det.

På bara andra kastet kom hon upp.
 Som ni ser så var gäddan så liten att den kunde inhaleras av misstag, men ett napp är ett napp, så man ser ändå rätt så nöjd ut.

Det klarnade upp och vi beslutade oss för att glida vidare för lite trolling i kombination med en kopp kaffe och lite fika.
 Jag fortsatte med min X-rap medan Emelie och Steken (Anade jag en smula frustration hos dem bägge?!) provade nya beten. Emelie tog en liten Rapala Firetiger och Steken en Prowler Firetiger.

Det dröjde en rätt bra stund innan det var dags för nästa gädda att hälsa på i båten, men denna gången var det Stekens tur att dra upp ytterligare en gädda i båten. Inget stort denna gången heller, men som sagt, ett napp är ändå ett napp. Bete: Prowler Firetiger.

Efter fotografering så hystade vi i våra wobblers igen och satte kurs mot båtupptagningsplatsen. Men självklart trollade vi dit med samma beten som innan, i hopp om mer fiskar. Och mycket riktigt; efter en stund var det dags för Mr Prowler att leverera ännu en gädda.

Nästan framme vid båtupptagningsplatsen så började vi sitta och diskutera filmer man kunde se på kvällen när man kommit hem. Inne i diskussionen utbrister plötsligt Steken: "För i helvete, Martin, du har napp", Och alldeles riktigt så ryckte det som bara den i spöet och det var bara att veva upp för att se vad X-Rap:en levererat denna gången.
 Det var återigen en gädda, och tror dessutom att det var den största för dagen.
 Blev tyvärr ingen bra bild på sista fisken, då den bestämde sig för att hoppa i vattnet precis lagom efter urkrokningen.

Trots svajigt väder var det en helt ok dag. De stora damerna uteblev så vi hoppas på nytt fisketillfälle snart!

Tack för att ni läser, och lämna gärna synpunkter!